Saturday, June 13, 2009

Terima Kasih Syaitan. Ehh.. ye ke?

'Syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu" - maksud Yaasin ayat 60

Bukan sahaja syaitan musuh yang nyata, malah lebih dari itu. Dia juga amat hebat, ilmunya lebih dari kita semua. Boleh baca al-Quran, malah lebih sedap dan sempurna dari kita. Ujudnya juga sudah berabad, sejak nabi Adam as lagi. Dalam berperang pula, si syaitan dah cukup masak, banyak pengalaman dan pakar dalam teknik dan taktik mengalahkan kita, sekarang pun jawatannya dah general. Dalam bidang ilmu pula, sudah sampai universiti langit, sudah jadi professor.

Jadi tidak hairanlah betapa ramai antara kita termasuk saya yang selalu tewas dengan tipu daya si syaitan. Umpama dalam perlawanan tinju pusingan pertama dah tumbang mungkin dua tiga kali. Namun pertarungan masih diteruskan. Walaupun tumbang tetap mahu bangkit lagi.

Ini tidak adil! Bagi saya perlawanan ini berat sebelah. Si syaitan 'heavyweight champion' nak disuruh bergasak dengan saya 'lightweght beginner' ni. Mana boleh.

Macamana nak berlawan dengan musuh yang tak dapat dilihat. Bentuk badan pun tak tahu. Nak tumbuk tang mana? Kalau pakai pistol, sudah tentu tak lut. Nasib baik dia ni pemalu sikit. Orang kata ramai yang pengsan tidak pun demam dua tiga hari kalau dia senyum pada kita. Itu baru senyum, kalau dia tunjuk muka dia masa tengah 'angin' tak tahu lah.

Yang saya nampak musuh saya tu ha, yang di taman perumahan saya, asyik mengganggu keharmonian dengan muzik bising tengah malam. Yang seorang lagi tu pula kalau nak 'parking' kereta, agak-agak lah. Saya pun ada 2 buah kereta, tak adalah 'park' kereta bersimpang siur. Ataupun di office, ada juga musuh saya yang suka mengadu domba. Yang satu lagi sudah ditolong, dibagi duit, boleh mengata kita balik. Tak kenang budi betul. Tak puas hati, face to face lah. Ada harapan juga nak menang. Tetapi kalau dengan si syaitan ghaib tu, sorry lah bro next time je le.

Syaitan yang ghaib tu, saya tak nampak dan tak nak gaduh dulu. Tungguuuuu. Tetapi kalau manusia yang berperangai syaitan tu boleh lah, masalahnya banyak sangat lah pulak. Nak kata manusia, dah macam syaitan. Nak kata syaitan, boleh lah juga, cuma belum cukup handal lagi. Mungkin anak buahnya, sedang dalam peringkat training lagi. Dan yang kaki penipu, perasuah, yang dengki khianat, suka nak menjatuhkan orang lain macamana pula, syaitan juga kot. Saya kadang-kadang pun naik syaitan juga bila tengok syaitan2 ni.

Jadi bagaimana. Hanya inilah mampu kuucapkan.

'Ampunilah daku Ya Allah, sesungguhnya aku tak mampu menghadapi cobaan ini.'

Sememangnya saya tak mampu. Dengan yang nyata syaitan berbentuk manusia pun saya tak terdaya, akhirnya saya pula yang jadi syaitan, inikan pula si syaitan ghaib yang selalu menghasut secara halus dan lembut agar meragui keesaanMu dan keaggunganMu.

'Ya Allah janganlah Engkau tinggalkan aku keseorangan, bantulah aku melawan syaitan yang di dalam diriku ini.'

Pesan Guru: Nanti ada satu saatnya engkau akan berterima kasih pada syaitan kerana pada hakikatnya dia dijadikan sebagai ujian adakah engkau sudah benar-benar kuat dan menjadi lebih berhati-hati. Tanpa gangguan dia engkau pasti tidak mahu merendah diri pada Allah dan memohon pertolonngan dan berdoa. Syaitan itu musuhmu namun ada satu saat dia tidak mampu lagi dapat mempengaruhimu.

Sabda Nabi saw: Orang yang kuat itu bukanlah mereka yang dapat mengalahkan musuh di medan peperangan tetapi mereka yang dapat menahan marah di saat dia sememangnya layak marah.








No comments:

Post a Comment