Thursday, November 24, 2011

Pengurusan Projek Kerajaan Lemah - PAC.....What's The Matter?!

Tiada yang menarik dalam kenyataan PAC berkaitan isu projek NFC (lagi lagi NFC......) melainkan ianya membenarkan lagi  pandangan dan tangapan umum mengenai projek-projek kerajaan. Malah saya merasakan ia kenyataan yang lembut dan amat berlapik dari pengerusi PAC yang merupakan MP UMNO dan bekas menteri kabinet. Sila lihat Malaysian Insider.

Saya melihat isu ini bukan sekadar kelemahan pengurusan, malah kelemahan mental, spiritual dan kelemahan mengawal nafsu serakah.


Bagi saya dan ramai lagi, telinga, mata termasuk hidung kita sudah lali dengan kes-kes sebegini. Hari-hari dengar, hari-hari lihat dan membaca hinggakan tiada lagi ruang di dada, di rongga telinga dan kepala otak kita untuk menerima satu lagi kes semacam ini. Kalau orang menuntut ilmu, sudah penuh ilmu di dada.

Berulang-ulang sampai semua organ pancaindera jadi lali, hingga mulut kelu tak mampu lagi bersuara... lali dan bisu dan tuli dan...... letih. Tak cukup cukup. What's happening?

'No limits, even sky is not the limit'. Hari-hari mau, tadak cukup ka?

Sebagai rakyat biasa, kesian juga tengok PM 1Malaysia kita DS Najib yang dalam usaha tranformasi, makin banyak pula isu-isu berkaitan kelemahan pengurusan, salah guna kuasa dan rasuah timbul di dada akhbar juga di layar internet. Tetapi bila DS Najib pun 'cool' aje, seolah tiada masalah apatah lagi bila orang-orangnya berpandangan, "small matter, life goes on, stay cool atau we'll take care of it" dan bermacam lagi ayat selamba dan tiada bertanggungjawab..... what more can we say. WTH!

Nampaknya kursus-kursus yang penjawat jawatan awam hadiri tidak berkesan. Kursus sebegini begitu banyak sekali tentang kemimpinan lah, integriti lah, pengurusan lah, cemerlang terbilang lah, KPI lah dan beratus lagi. Datang, hadiri kursus dan pulang terus lupa. Hati senang, datang lenggang, perut kenyang namun sayang sekali tiada impak, sekurang-kurangnya itulah yang ditonjolkan pada rakyat. What's new!

Perlu diingat segala macam undang-undang, peraturan, terma dan syarat, standard of procedure(SOP) dan segala bentuk checklist ketika berurusan dengan kerajaan adalah untuk anda dan saya, rakyat biasa. Bagi mereka golongan atasan dan geng-geng elit mereka, "none of your business". WTF!

Kelemahan akan membentuk banyak kelemahan. Pemimpin kelas 2 akan melahirkan lebih banyak pelapis pemimpin kelas 2.  Bak kata orang putih "garbage in, garbage out". Mereka akan terus kekal kerana masing-masing cover masing-masing. Setiap orang ada habuannya. What's in it for me!

Saya tidak mahu banyak menyalahkan individu, daripada kita salahkan hujan atau salahkan kucing atau salahkan iblis atau lebih gila lagi salahkan Tuhan, lebih baik pada peringkat awal ini kita salahkan sistem. Sistem yang kini sedia ada yang digunapakai oleh kerajaan sudah kaput, tidak boleh pakai. Sistem ini sudah rosak. Ia bukan rosak secara tiba-tiba, tetapi sudah melalui proses sekian lama yang akhirnya sukar dibendung hingga sampai kemuncak jadi parah maka terjadilah apa yang kita hadapi sekarang. Whatever!

Sistem rosak ini, walaupun rosak, ia kukuh berdiri kerana sudah lama bertapak. Kalau pokok, sudah berbunga, berbuah dan berakar tunjang. Kalau anak muda, sudah berkahwin dan beranak penak dan bercicit, sampai terbentuklah keluarga yang besar. Begitu demikian sifatnya, sistem harus ditukar, hendak tak hendak.

Tetapi ingin menukar sistem perlu menukar orangnya. Kerana akhir sekali oranglah yang menentukan sistem. Sering kita 'identify' kejayaan sesuatu pada ketuanya iatu orang. Sekira syarikat berjaya dan untung berlipat ganda, kita puji CEOnya. Sekira negara berjaya kita sanjung PMnya. Sekira menang perang kita tabik pada generalnya. Sekira anak orang hebat berjaya kita kagum ibu dan bapanya (namun sekira anak perangai macam monyet besar, ibu bapa akan menjawab, " dia dah besar panjang, dia buat keputusan sendiri').

Jadi sebagai rakyat Malaysia yang masih ada hormat pada PM negaranya, saya ingin melahirkan isi hati agar PM nyahkan atau jauhkan orang-orang yang berperangai ala syaitan ini dari memikul sebarang jawatan bersifat awam atau kerajaan termasuk pada peringkat menteri. Tanggungjawab dan amanah rakyat terletak di bahu kamu dan mereka. Kamu juga ada amanah sebagai pemimpin terhadap Allah. Sekira tidak, kami takut kamu akan ditolak nanti. Tetapi nak difikir-fikir balik kami tidak kisah pun. Who cares anymore!

Sejarah keagungan tamadun islam yang mempunyai pemimpin agung menyimpan pengajaran berguna dan contoh teladan dalam kehidupan seharian, termasuk panduan memilih mereka untuk jawatan penting kerajaan. Sebagai contoh, yang dinilai oleh pemimpin islam ketika zaman keagungan empayar Ottoman ialah akhlak keperibadian islam, yang teguh dalam amal solehnya. Di samping itu kebolehan semulajadi dan juga keahlian atau kepakaran. Dalam banyak hal ilmu dan kemahiran boleh dipelajari dan dididik tetapi keimanan dan akhlak memerlukan lebih dari itu.

Banyak yang berugama tetapi tidak bertuhan. Tuhan yang semua mengaku tiada lain yang disembah melainkan Dia hanya tinggal Tuhan di sejadah rumah dan di masjid. Masa-masa lain Tuhan dilupa dan benda lain yang dipuja.

PJ